Projekt pod nazwą: Program wsparcia psychologicznego dla dzieci, młodzieży i nauczycieli.
Będzie realizowany w okresie od 01.03.25 do 31.12.25 r.
Celem projektu jest udzielnie wsparcia psychologicznego nastolatkom z gminy miasta Szczecin. W obszarze poprawy ich kompetencji emocjonalnych i radzenia sobie ze stresem.
Jakie problemy wskazują uczniowie i nauczyciele?
Projekt odpowiada na problemy wskazane przez uczniów i nauczycieli, są to m.in.:
- Rozpoznawanie i nazwanie własnych emocji i uczuć.
- Problemy ze stresem i radzenie sobie z nim.
- Przebodźcowanie.
- Brak zdrowych nawyków spędzania wolnego czasu- obecnie młodzież najczęściej spędza przed monitorem.
- Problemy z komunikacją zarówno z rówieśnikami, jak i nauczycielami, czy innymi dorosłymi.
- Brak poczucia własnej wartości.
- Brak wiary we własne możliwości, brak chęci do działania.
- Brak umiejętności przewidywania konsekwencji własnych działa.
- Agresja w komunikacji i relacjach.
- Brak chęci do szukania pomocy i podejmowania jej.
Jak będzie wyglądała realizacja zajęć?
Realizacja projektu będzie polegała na pomocy psychologicznej w formie indywidualnych konsultacji dla nastolatków mieszkających w Szczecinie. Każde spotkanie będzie trwało 50 minut, jeden raz w tygodniu przez okres pięciu tygodni.
Gdzie będą się odbywały zajęcia?
Od 01.03.2025 roku rozpoczyna działalność nowy gabinet Fundacji przy ulicy Wierzbowej 99. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby gabinet nie miał żadnych barier architektonicznych, jest w pełni przystosowany dla osób z niepełnosprawnością.
Jaka będzie tematyka spotkań?
- Wsparcie rozwoju emocjonalnego poprzez budowanie poczucia własnej wartości, wyrażanie emocji, empatii i uważności wobec innych. Emocje w ciele, regulacja emocji.
- Samoocena i poczucie własnej wartości, pułapki samooceny, kim jest mój krytyk wewnętrzny i jak się z nim porozumieć, przyjmowanie krytyki, komunikat Ja.
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, odrzucenie rówieśnicze, lęk, stres (identyfikacja stresorów w moim otoczeniu, strategie radzenia sobie ze stresem).
- Rozwijanie kompetencji miękkich w tym umiejętności efektywnej komunikacji, asertywnego wyrażania potrzeb, tolerancji dla odmienności, akceptacji siebie i innych.
- Wyrażanie złości i agresji w sposób nieraniący innych.
- Jak sobie radzić z przemocą psychiczną w tym z hejtem.
Jakich efektów się spodziewamy?
Jesteśmy przekonani, że nasze działania w projekcie przyczynią się do zwiększenia świadomości uczniów i nauczycieli na temat psychoedukacji- czym jest, dlaczego jest tak ważna i potrzebna, jaką wiedze i pomoc ze sobą niesie.
Jak będzie wyglądała nabór?
Nabór zostanie przeprowadzony przez pedagogów i wychowawców w placówkach oświatowych, z którymi od dawna współpracujemy. Wyłonią oni chętnych uczniów, następnie podczas konsultacji z psychologami, naszej Fundacji, zostanie zakwalifikowana grupa 30 uczniów.