Nazwa projektu: „Abecadło Inteligencji Emocjonalnej”
Od kwietnia 2024 do grudnia 2024 r. w jednej ze szkół podstawowych w Szczecinie miał miejsce pionierski projekt „Abecadło Inteligencji Emocjonalnej”. Projekt obejmował trzy grupy działań:
- Warsztaty z psychoedukacji dla uczniów klas 7.
- Warsztaty dla rodziców.
- Kampania promocyjna, ewaluacja, rekrutacja.
Cel projektu
Głównym celem projektu była psychoedukacja uczniów na temat świata emocji poprzez dwa założenia:
- Po pierwsze, chcieliśmy, by uczestnicy warsztatów umieli wykorzystać swoje zasoby do realizacji wyznaczanych przez siebie celów.
- Po drugie, w przypadku pojawienia się trudności – chcieliśmy, aby uczniowie potrafili je zauważyć i poradzić sobie z nimi, a także wiedzieli, gdzie mogą szukać pomocy.
Do realizacji tego celu wykorzystaliśmy autorskie narzędzie stworzone przez PFPU „Abecadło Inteligencji Emocjonalnej”.
Jest to zestaw kart prezentujących różne emocje, reakcje fizjologiczne, potrzeby, neuroprzekaźniki, dzięki którym w sposób interesujący można zobrazować uczniom różne zagadnienia ze świata emocji. W trakcie zajęć korzystaliśmy z różnorodnych form przekazywania wiedzy – gier, pracy w małych grupach, tworzenia map myśli, elementów teatralnych, zabaw rozwijających współpracę i integrację z grupą. Twórczość uczniów nieraz nas zaskakiwała.
Warsztaty wykorzystywały podejście poznawczo – behawioralne, a w szczególności model ABC Ellisa, w którym pokazywaliśmy uczniom, jak wpływają na siebie poszczególne jego elementy: sytuacje, myśli, reakcje fizjologiczne, emocje oraz zachowanie. Podczas warsztatów zajmowaliśmy się odróżnianiem tych elementów od siebie, poznawaliśmy emocje podstawowe oraz złożone i ich komponenty, a także funkcje emocji. W kolejnym roku szkolnym pracowaliśmy z uczniami nad takimi zagadnieniami, jak:
- Stres;
- Potrzeby;
- Samoocena;
- Rozwiązywanie problemów.
Projekt obejmował realizacje badania ankietowego, sprawdzającego samoświadomość, umiejętności, wiedzę w zakresie funkcjonowania psychicznego wśród uczniów. Ewaluacja ankiet i nasze obserwacje w trakcie przeprowadzanych warsztatów pozwalają nam stwierdzić, że udało się w dużej mierze osiągnąć główny cel projektu.
Rezultaty przeprowadzonych warsztatów psychoedukacyjnych
- W odniesieniu do zakładanych rezultatów dotyczących rozwinięcia umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych nastąpił znaczący progres. Ok 40 % więcej uczniów pod koniec projektu wykorzystywało w życiu codziennym nowe konstruktywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- W końcowych ankietach znacznie większy procent uczniów umiejętniej radzi sobie z przeżywanym stresem. Posiada realne sposoby na radzenie sobie z nim i wykorzystuje je w życiu codziennym.
- Uczniowie poznali i zrozumieli powiązania między emocjami i sygnałami w ciele oraz emocjami i myślami. Ta wiedza pozwala im na podejmowanie lepszych wyborów, na budowanie własnych zasobów dzięki czemu ich poczucie własnej wartości ugruntowuje się, staje się pozytywne, czyli lepiej rozpoznają swoje dobre strony i ograniczenia.
- W ankietach początkowych badani wykazywali dość duży stopień aleksytymi (brak umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji) W kończących projekt ankietach uczniowie potrafili klarownie nazywać emocje, dobrze określać swoje potrzeby oraz mieć wiedzę, jak mogą je zaspokajać.
- Końcowe wyniki ankiet świadczą również o wzroście samooceny u uczniów, większość badanych myśli o sobie w sposób akceptujący.
- „Abecadło Inteligencji Emocjonalnej” okazało się też nieodzownym narzędziem rozwijania u uczniów kompetencji miękkich. W trakcie prowadzonych przez nas zajęć mogliśmy obserwować pozytywne zmiany w postawach uczniów. Po pierwszej części przeprowadzonych warsztatów można było zauważyć u nich dużo większą swobodę wypowiadania, nastąpiło jasne i wyraźne komunikowanie swojego zdania, mówienie wprost o wielu emocjach, uczniowie potrafili również w sposób konstruktywny rozwiązywać konflikty.
Mamy nadzieję, że ten pilotażowy projekt zagości na dłużej w szczecińskich szkołach, w trosce o zdrowie psychiczne nastoletnich uczniów, w których świecie wewnętrznym naprawdę dużo się dzieje.


