Warsztaty na temat przemocy psychicznej i fizycznej w tym hejtu.

Na zapotrzebowanie jednej ze szczecińskich szkół zostały przeprowadzone zajęcia interaktywne w klasie szóstej: 6 spotkań z uczniami oraz 2 spotkania z rodzicami. Zajęcia odbywały się jeden raz w tygodniu, trwały 50 min. 

Wychowawczyni zgłosiła chęć lepszej integracji zespołu klasowego. Szczególną trudność stanowiły przejawy nietolerancji wobec uczniów pochodzących z innych krajów oraz przejawy przemocy psychicznej i fizycznej w tym hejtu, jako wyraz nieradzenia sobie z przeżywanymi przez dziecko emocjami. Na podstawie ankiet wypełnionych przez uczniów i w konsultacji z rodzicami została przyjęta następująca tematyka warsztatów: 

  • samoocena, 
  • jak mnie widzą inni- czyli „mój obraz” w oczach rówieśników,  
  • przemoc psychiczna i fizyczna tym hejt, 
  • postawa tolerancji i akceptacji.  

Zajęcia prowadziłyśmy w oparciu o narzędzie opracowane przez Fundację — Abecadło Inteligencji Emocjonalnej. 

Obrazek przedstawiający dzieci wyśmiewające chłopczyka
Obrazek przedstawiający chłopczyka uciszającego dziewczynkę

Po ustaleniu zasad pracy (kontrakt), uczniowie poznali tematykę zajęć. W kręgu omawialiśmy zaplanowane zagadnienia. Metoda warsztatowa wymaga ciągłych interakcji między uczestnikami w parach, mniejszych grupach oraz z osobami prowadzącymi. Tu działo się najwięcej. Proces grupowy przechodzi różne etapy: budowanie wzajemnego zaufania, poruszanie trudnych tematów, uaktywnia emocje wywołujące różne lęki, tworzą się nowe relacje, rośnie świadomość tego, kim jestem i jak się zachowuję w różnych sytuacjach. Porozumiewanie się w grupie z szacunkiem dla odmienności drugiej osoby jest bardzo trudne. 

Metoda aktywizująca sprawdziła się w pracy z uczniami. Chętnie wypowiadali się na interesujące ich kwestie. A współpracując w parach i małych grupach mieli okazję poznawania się wzajemnie, co skutkowało lepszymi relacjami w klasie i poza szkołą. W ankiecie kończącej zajęcia uczniowie wykazali się dużo większą wiedzą i zrozumieniem w obszarze samooceny i relacjach rówieśniczych. Ponadto uczniowie dowiedzieli się, gdzie mogą szukać pomocy w sytuacjach, gdy doświadczają przemocy lub są jej świadkami. 

Obrazek przedstawiający radosnego chłopczyka w pelerynie superbohatera.
Obrazek przedstawiający chłopczyka przytulającego dziewczynkę

Mamy świadomość, iż rozpoczęty proces integrowania grupy i tolerancji dla odmienności nie zakończył się. Wychowawczyni z dużym zaangażowaniem kontynuuje pracę. Dostaliśmy również informacje zwrotne, jakie pozytywne zmiany obserwuje wśród swoich uczniów po odbytych zajęciach: 

  • Uczniowie lepiej się poznali, zbliżyli do siebie, wytworzyła się między nimi mocniejsza więź.  
  • Nastąpiła u nich większa otwartość i gotowość do tworzenia się nowych grup koleżeńskich.  
  • Dzieci wykazują się dojrzalszym i bardziej świadomym sposobem wypowiedzi oraz reagowania w sytuacjach trudnych.  

Mocną stroną naszego Projektu jest współpraca i zaangażowanie: wychowawczyni, uczniowie, rodzice, pedagog szkolny i psycholog oraz specjaliści z ramienia PFPU. Takie kompleksowe podejście daje nam szerszy obraz potrzeb i możliwości działania. Zamierzamy w przyszłości kontynuować podobne projekty. 

Zgoda na Pliki Cookie
Ta strona używa plików cookie, aby zapewnić najlepsze doświadczenia.

Cookie Preferences

Cookies
About

About Cookies

Cookies are small text files that are stored on your browser when you visit websites. They are widely used to make websites work more efficiently and to provide information to the website owners.

How We Use Cookies

We use different types of cookies for different purposes. Some cookies are necessary for the website to function properly, while others help us improve your experience by providing insights into how the site is used.

Your Choices

You can choose to accept or decline cookies. Most web browsers automatically accept cookies, but you can usually modify your browser settings to decline cookies if you prefer. However, this may prevent you from taking full advantage of the website.