
ABECADŁO Inteligencji Emocjonalnej

Chciałbyś być szczęśliwym nastolatkiem?
Bez kompleksów, bez zmartwień, bez męczących myśli? Chciałbyś mieć udane relacje z rówieśnikami? Być lubianym, akceptowanym, wesołym?

Chciałbyś być dobrym rodzicem?
Dać swojemu dziecku to, co najważniejsze? Chciałbyś wyposażyć swoje dziecko w narzędzia, które pomogą mu spełniać marzenia i budować szczęśliwe relacje?

Chciałbyś być nauczycielem, który jest autorytetem wśród uczniów?
Osobą, która wspiera rozwój, pomaga budować zdrowe postawy społeczne? Chciałbyś stać się kimś, kto ma pozytywny wpływ na swoich wychowanków?
Jeżeli tak, to ABECADŁO Inteligencji Emocjonalnej jest właśnie dla Ciebie!
„Abecadło Inteligencji Emocjonalnej” jest narzędziem wspierającym rozwój samoświadomości oraz inteligencji emocjonalnej.
„Abecadło” poprzez swoje działanie ma zwiększyć umiejętności społeczne, takie jak: komunikacja, umiejętność budowania relacji ze światem zewnętrznym, ale również z samym sobą. Ma pozwolić zrozumieć jednostce swoje uczucia, emocje, stany, nastroje, a także wspierać umiejętności konstruktywnego przeżywania i radzenia sobie z nimi. Celem „Abecadła” jest również budowanie umiejętności łączenia odczuwanych emocji z doświadczeniami płynącymi z ciała. Narzędzie ma ponadto rozwijać pełniejsze analizowanie świata zewnętrznego poprzez rozwój własnych zasobów oraz świadomość swoich potrzeb i wartości.

„Abecadło” ma podnieść umiejętności jednostki w:
- Nazywaniu, rozpoznawaniu i przeżywaniu emocji, uczuć, nastrojów i stanów.
- Radzeniu sobie z emocjami swoimi i innych.
- Rozwiązywaniu problemów.
- Radzeniu sobie ze stresem (zwiększenie odporności na stres).
- Wyznaczaniu celów zgodnych ze swoimi potrzebami i wartościami.
- Skuteczności realizowania wytyczonych celów i budowaniu motywacji.
- Wyznaczaniu granic (rozwijanie asertywności).
- Radzenie sobie w sytuacjach przemocy fizycznej i psychicznej w tym z hejtem.
- Budowaniu tożsamości zgodnej z tym, co czuję, czego potrzebuję i co jest dla mnie ważne.
- Budowaniu poczucia własnej wartości i samoświadomości.
- Rozpoznawaniu zachowań ryzykownych (uzależnienie od gier, telefonów, substancji psychoaktywnych itp.).

Ponadto „Abecadło” wspiera:
- Poznanie (lub przypomnienie) własnego systemu wartości – „wiem co dla mnie ważne”.
- Walkę z problemami zdrowia psychicznego, takimi jak: depresja, zachowania autodestrukcyjne (np. samookaleczenia, autoagresja, głodzenie się), zaburzenia odżywiania (np. anoreksja, bulimia), uzależnienia, zaburzenia lękowe (np. lęk społeczny, fobie).
- Konstruktywne radzenie sobie z przeciwnościami dnia codziennego, zamiast ucieczki w autodestrukcyjne formy zachowań, takie jak uzależnienia, ryzykowne zachowania seksualne i inne opisane powyżej.
- Podniesienie poziomu samoświadomości poprzez uważność na uczucia, stany, nastroje emocje.
- Umiejętność pracy nad swoimi myślami automatycznymi, nawykowymi konstruktami myślowymi oraz schematami poznawczymi.
- Samoświadomość ciała jako narzędzia do głębszego zrozumienia siebie, swoich potrzeb i działania organizmu.
- Zrozumienie wpływu kultury, norm społecznych na kształtowanie się jednostki.



„Abecadło” jest wynikiem wielu lat doświadczenia w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi. Tworzone było w oparciu o najnowsze badania z zakresu zdrowia psychicznego oraz bieżące dokonania w psychologii i psychoterapii. „Abecadło” korzysta ponadto z szeroko pojętej uważności i jej narzędzi oddziaływania oraz coachingu. Wszystko po to, by narzędzie miało szerokie spektrum działania. Połączone jest w nim wiele metod, oddziaływań i własnych doświadczeń z pracy z grupami oraz pracy indywidualnej. „Abecadło” może być stosowane do pracy z różnymi grupami wiekowymi na różnych płaszczyznach społecznych z uwzględnieniem rozwoju bio-psycho-społecznego człowieka.
Dając społeczeństwu wiele lat naszego doświadczenia i pracy nad narzędziem, chcemy zmieniać Świat na lepszy, bardziej przyjazny jednostce i społeczeństwu.
Kilka słów o twórcach narzędzia

Agnieszka Zalewska
terapeuta uzależnień
Pomysłodawca i główny twórca narzędzia Abecadło Inteligencji Emocjonalnej. Prezes Polskiej Fundacji Przeciwdziałania Uzależnieniom, terapeuta uzależnień.
Absolwentka Wyższej Szkoły Humanistycznej na Wydziale Resocjalizacja i Socjoterapia, absolwentka Uniwersytetu Szczecińskiego wydziału IKF trener pływania, technik farmacji. Posiadaczka wielu kursów i certyfikatów, między innymi z treningu regulacji emocji czy technik mindfulness. Aktualnie będąca w trakcie studiów psychologicznych. Aktywnie prowadząca zajęcia i projekty na Uniwersytecie Szczecińskim. Współpracująca z Młodzieżowymi Ośrodkami Wychowawczymi w zakresie pracy z młodzieżą przy użyciu autorskiego narzędzia Abecadła Inteligencji Emocjonalnej.
Aktywna działaczka społeczna na rzecz dzieci i młodzieży – prowadząca liczne projekty z tego zakresu, we współpracy z wieloma Szkołami i Ośrodkami Wychowawczymi. Pomysłodawczyni i organizatorka wielu wydarzeń i projektów w Szczecinie, między innymi – Bulwary: Przejdź na Jasną Stronę Mocy. Członkini Rady Kobiet przy Prezydencie Miasta Szczecin.

Małgorzata Gola-Chmielewska
psycholog i psychoterapeuta
Współtwórczyni narzędzia od jego podstaw. Psycholożka, psychoterapeutka, optymistka, wielbicielka życia. Wierzy, że uśmiechem można zmienić świat. Absolwentka Uniwersytetu Szczecińskiego na kierunku psychologia. Psychoterapeutka w trakcie szkolenia w Towarzystwie Psychologii Procesu, ponadto uczestniczka akredytowanej przez CMKP specjalizacji z psychoterapii dzieci i młodzieży w Centrum CBT EDU. W 2023 roku ukończyła szklenie podyplomowe z psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży.
Od 2014 roku pracuje z osobami dorosłymi z zaburzeniami psychicznymi, od kilku lat związana z PFPU. Od 2019 roku pracuje w roli pedagoga rodzinnego, socjoterapeuty, psychologa i psychoterapeuty w Towarzystwie Przyjaciół Dzieci. Od wielu lat związana z Fundacją „Dr Clown” gdzie realizuje program terapii śmiechem i zabawą na oddziałach szczecińskich szpitali dziecięcych, instruktorka jogi śmiechu. Wciąż poszerza swoją wiedzę i umiejętności biorąc udział w licznych szkoleniach i konferencjach. Prywatnie kochająca książki, naturę i taniec. Zafascynowana mitologią słowiańską, wciąż uwielbia bajki Disneya.
Współtwórcy narzędzia

Katarzyna Orzechowska
psycholog
Psycholożka pracująca z dziećmi i młodzieżą. Absolwentka Uniwersytetu Szczecińskiego na kierunku psychologia oraz Wyższej Szkoły Humanistycznej na kierunku przygotowanie pedagogiczne. Stale poszerza swoją wiedzę poprzez udział w szkoleniach doskonalących pracę z dziećmi i młodzieżą, m.in.: roczna szkoła psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży, trening umiejętności społecznych, racjonalna terapia zachowania, kreatywne interwencje poznawczo behawioralne w terapii zaburzeń lękowych u dzieci, dziecko/nastolatek w spektrum autyzmu w gabinecie terapeuty.
Obecnie uczy się w czteroletniej szkole psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Prywatnie mama dwóch dziewczynek i miłośniczka scrapbookingu oraz pieczenia tortów.

Olga Orłowska
psycholog i socjolog
Magister psychologii, absolwentka Uniwersytetu Szczecińskiego, gdzie ukończyła również licencjat z socjologii. Obecnie kontynuuje naukę w Szkole Psychoterapii w nurcie poznawczo-behawioralnym. Realizuje się w pracy z osobami uzależnionymi od substancji psychoaktywnych, posiadając w tym zakresie doświadczenie. Łączy wiedzę z zakresu psychologii i socjologii, aby w pełni zrozumieć i wspierać swoich pacjentów w procesie zmiany. Jej praca opiera się na indywidualnym podejściu i dążeniu do poprawy jakości życia osób, z którymi współpracuje.
Prywatnie szczęśliwa mama dwóch chłopców i żona. Pasjonuje się joggingiem, który pozwala jej zachować równowagę między życiem zawodowym i prywatnym, a wolne chwile poświęca na czytanie książek, rozwijając swoje zainteresowania i poszerzając horyzonty. Lubi jogę i dobrą kuchnię.