Dlaczego młodzi ludzie używają substancji psychoaktywnych?

Zażywanie substancji psychoaktywnych wśród młodzieży jest działaniem ryzykownym, jednakże w tej fazie rozwoju przynosi korzyści w postaci zaspokajania potrzeb, których nie potrafią zrealizować w inny sposób. W okresie adolescencji kształtuje się również tożsamość młodych osób, podczas którego występuje tzw. Zamęt tożsamościowy. Charakteryzuje się on poczuciem braku spójności i wewnętrznej pustki co sprawia, że staje się on jednym
z czynników sprzyjających uzależnieniom. Brak wypracowanych strategii zaradczych, który jest charakterystyczny dla tego etapu rozwojowego może być przyczyną doświadczania chronicznego napięcia, stresu i ogólnie rozumianego psychofizycznego przeciążenia. Korzystanie z używek pomaga nastolatkom w realizacji psychologicznych
i społecznych celów. Mimo, iż podejmują ryzykowne zachowania, to właśnie one sprzyjają
w radzeniu sobie ze strachem i lękiem, wypracowaniem autonomii, ale również w zdobywaniu szacunku i akceptacji wśród rówieśników. W związku z wyżej wymienionymi „korzyściami” utrwalają oni destruktywny wzorzec zachowania. W późniejszych etapach kształtowania się tożsamości młodych ludzi prawdopodobieństwo zażywania substancji nie zmniejsza się.

Eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnymi to wciąż atrakcyjna metoda
w fazie moratorium, ponieważ daje nastolatkom przekonanie, że włącza ich to w świat dorosłych. Czynniki, które zwiększają ryzyko zażywania przez młodzież substancji zmieniających świadomość i alkoholu opisał Hejmanowski, zalicza się do nich:

– Subiektywne uczucie wyobcowania, będące skutkiem doświadczanych trudności
w nawiązywaniu relacji rówieśniczych;

– Niestabilna i niesatysfakcjonująca więź z rodzicami, charakteryzująca się niedostępnością emocjonalną opiekunów, brakiem wystarczającej atencji, ale również rozwodem, uzależnieniem jednego z rodziców i postępującymi konfliktami w rodzinie;

-Przyzwalanie przez opiekunów i otaczające środowisko na zażywanie alkoholu przez małoletnich;

– Powszechna moda na „lekki” styl życia promowana przez media..

L. Cierpiałkowska zauważa, że poszukując etiologii predyspozycji uzależnienia od alkoholu u młodzieży należy zwrócić uwagę na modele rozwoju psychopatologii u dzieci
i młodzieży. Fundamentem takich modeli stały się założenia, iż wynikiem nadużywania
i uzależnień są:

1. Dynamiczne zmiany w życiu młodych osób będące wynikiem interakcji jej wrodzonych skłonności a zdarzeń stresujących w otaczającym środowisku.

2. Podtrzymywanie i utrwalanie procesów zachowań dezadptacyjnych poprzez powstawanie „błędnego koła”, którego zadaniem jest osłabić zasoby jednostki.

3. Eksternalizacja i internalizacja psychicznych problemów.

Wyniki badań ukazują, że zachowania opozycyjno- buntownicze, problemy socjalizacji, wagarowanie i niekontrolowanie zachowań mieszczące się w ramach eksternalizacji problemów bardzo często występują wspólnie z pojawiającym się w adolescencji uzależnieniem.

Kluczowym czynnikiem pośredniczącym między nisko funkcjonującym środowiskiem rodzinnym a ryzykiem zażywania przez młodzież alkoholu i narkotyków są przyczyny osobowościowe. Zaliczyć do nich można: ekstrawersję-towarzyskość, impulsywność- odhamowanie, neurotyczność-uczuciowość negatywna. Molina zwrócił uwagę, na to, że predyktorem do używania substancji psychoaktywnych przez dzieci alkoholików jest poziom towarzyskości. W psychopatologicznym modelu istotnym ryzykiem uzależnień są oczekiwania wobec skutków picia i zażywania narkotyków. Badania wskazują, że czynnik ten nie znajduje znaczących różnic między dziećmi z rodzin niealkoholowych a dziećmi alkoholików. Mimo to zauważyć należy, że wyżej wymienione oczekiwania zmieniają się
w trakcie życia. Dzieci w okresie przedszkolnym wiążą je z negatywnymi skutkami picia jednak w okresie adolescencji dzieci te dostrzegać mogą pozytywne skutki takie jak: redukcja napięcia oraz lepsze funkcjonowanie poznawczo- społeczne. Według koncepcji podatność-stres powodem powstawania patologicznych mechanizmów zachowania są: dysonans działań pozarodzinnych i rodzinnych oraz biologicznej podatności do potrzeb rozwojowych jednostki. Iacono i Malone zastanawiają się nad hipotezą, która mówi
o tym, że punktem wyjścia destrukcyjnych problemów oraz zachowań może być nasilona dyspozycja to behawioralnego rozhamowania. Zachodzi istotna korelacja z biologicznymi uwarunkowaniami tj.: deficyty w prawidłowej aktywności układu nerwowego, hormonalnego oraz neurotransmisji oraz niedożywienia. Skłonność taka jest natężona psychicznymi oraz społecznymi czynnikami. Do uwarunkowań psychicznych zaliczyć można: poszukiwanie nowości, niekorzystny temperament, wzmożoną potrzebę stymulacji, a do społecznych: agresywny wpływ mediów, nieprawidłowe działania wychowawcze, przemoc domowa, wykorzystywanie i zaniedbywanie (emocjonalne i fizyczne), agresywne zachowania wśród rówieśników oraz naśladownictwo.

Bibliografia:

A.I. Brzezińska, K. Appelt, B. Ziółkowska, Psychologia rozwoju człowieka w: J. Strelau, D. Doliński „Psychologia akademicka. Podręcznik” t. 2, Gdańsk 2021

Sz. Hejmanowski, „Portrety psychologiczne człowieka. Okres dorastania: szanse rozwoju”, Gdańsk 2019

L. Cierpiałkowska, „Psychologia uzależnień” w: H. Sęk „Psychologia kliniczna t.2”, Warszawa 2006

B.S. G Molina, L. Chassin, P. Curran, “A comparison of mechanism underlying substance use for early adolescent children of alcoholics and controls” Journal Studies on Alcohol 55, 1994

L. Cierpiałkowska, I. Grzegorzewska, „Destrukcyjne zaburzenia zachowania i zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych” w: „Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży”, Warszawa 2020

Artykuł powstał na potrzeby Kampanii „Przejdź na Jasną Stronę Mocy” dofinansowywanej z budżetu Miasta Szczecin.

Autor: Paulina Nowak

Zgoda na Pliki Cookie
Ta strona używa plików cookie, aby zapewnić najlepsze doświadczenia.

Cookie Preferences

Cookies
About

About Cookies

Cookies are small text files that are stored on your browser when you visit websites. They are widely used to make websites work more efficiently and to provide information to the website owners.

How We Use Cookies

We use different types of cookies for different purposes. Some cookies are necessary for the website to function properly, while others help us improve your experience by providing insights into how the site is used.

Your Choices

You can choose to accept or decline cookies. Most web browsers automatically accept cookies, but you can usually modify your browser settings to decline cookies if you prefer. However, this may prevent you from taking full advantage of the website.